Gigitals ambition är att hjälpa artister att få fler gigs och vara mer professionella i sin kommunikation mot kunder. Genom att ha en komplett profil som visar vem du är som artist är det lättare för dig att få rätt typ av förfrågan och göra det enklare för den som bokar dig att ha rätt förväntningar på ditt uppträdanden. 

Du skapar din artistprofil i flera steg. Ta gärna del av våra tips för att just du ska vara aktuell för att få bokningar via Gigital. 

1. Typ av akt 

Välj mellan Artist, Band eller DJ. Just nu kan du bara välja ett av alternativen. Om du erbjuder andra typer av upplägg kan du notera det i din Bio. 

2. Profilbild

Profilbilder som visar människor och ger ett hum om vad man kan förvänta sig av ditt uppträdande (tex bilder på instrument eller bilder från liveuppträdanden) får fler klick än profilbilder som är otydliga, mörka eller har loggor. Tänk på att välja en bild som en beskrivande och inbjudande. 

3. Bakgrundsbild

Den bild du använder som din bakgrundsbild behöver ha en bra upplösning för att profilen ska kännas professionell. Den optimala storleken för bakgrundsbilden är 1920 pixlar. Här har du större utrymme att branda din profil med tex din logga eller annat material som du tycker är estetiskt kompatibelt med dig som artist. Tanken med bakgrundsbilden är att rama in din övriga artistprofil och ge ett professionellt intryck.

4. Bio

Du har 400 tecken att beskriva dig själv som liveartist och de uppsättningar du erbjuder. Då antalet tecken är begränsat behöver texten vara sammanfattande och säljande. Här brukar våra kunder prioritera artister som beskriver sina olika upplägg snarare än personlig information. Beskriv dig själv utifrån vilka gig du tror du skulle passa på. 

5. Taggar

Det finns 3 olika taggkategorier - Genre, Stämning och Sammanhang. Du behöver välja 2 taggar inom varje kategori. Taggarna hjälper våra kunder att snabbt hitta den artist som passar för eventet. Ju mer generella taggarna är desto enklare är det för dig att bli hittad. Du behöver dock ge ett unikt intryck hos den som kollar på din profil då många av våra kunder efterfrågar unika akter som ändå passar en bred publik.  

6. Pris 

Genom att ange ett minimipris kan den som vill boka dig att snabbt avgöra huruvida budgeten räcker för att boka dig. Det slutgiltiga priset för giget bestämmer ni tillsammans i er gemensamma chatt. Tänk på att du kan få bokningsförfrågan som är både lägre och högre än det pris du anger. 

7. Video

Video är den viktigaste av alla kategorier då det är här våra kunder fattar beslutet. Därför är det viktigt att dina videos beskriver både dig som person och dig som liveartist. Videos där artisten presenterar sig själv och videos där man ser hur något av dina uppträdanden ger absolut starkast effekt hos den som besöker din profil. Just nu accepterar plattformen enbart YouTube-videos. 

8. Media 

Du har möjlighet att lägga upp medialänkar från Spotify och SoundCloud. Lägg gärna upp de låtar som du tycker kompletterar resten av din profil och som du tror kunden skulle vara intresserad av. Om du redan har lagt upp en video med en av dina låtar så behöver inte du lägga upp ytterligare en medialänk. 

Tänk på att inte ha dubbletter när det kommer till material och bilder på din artistprofil. Kunden ska snabbt kunna gå igenom innehållet på din artistprofil och få en bild av dig som artist. 

Lycka till! 

Hittade du svaret?